Mode de vie sain

Hoe ik bijna vijf kilo afviel in drie maanden tijd lees je in deze blog. Het is sinds kort heel belangrijk voor mij geworden om gezond te eten en voldoende te bewegen. Deze levensstijl heb ik mezelf aangeleerd, omdat het op de een of andere manier heel goed voelde om met iets bezig te kunnen zijn wat je zelf in de hand hebt. Op je eigen mind en lichaam kun je veelal zelf invloed hebben. Op veel andere dingen in je leven niet. 

Tot een paar maanden geleden vond ik sporten vreselijk. Echt vreselijk. Ik moest er nooit aan denken en kon mezelf er niet toe aanzetten. Ook at ik samen met mijn vriend iedere avond wel een gele zak M&M’s leeg. Als ik daar nu aan terugdenk, denk ik echt: hoe dan?!

Dit was een patroon in mijn dagelijks leven dat toen goed en veilig aanvoelde, maar ik werd er niet altijd vrolijker van. Hoewel ik nu al een aantal weken kamp met slaapproblemen en toen minder, voel ik mij nu dankzij het bewegen en gezond eten wel beter in mijn vel zitten. Ik ben er trots op mezelf door geworden en de liefde voor mezelf begint steeds meer te groeien. 

Mijn proces richting een gezondere levensstijl

De eerste stap die ik zette was het drastisch minderen van het eten van suiker. Geen gele zakken M&M’s meer iedere avond, vaker nee zeggen tegen andere zoete dingen op bijvoorbeeld verjaardagen. Als ik een stukje taart nam dan nam ik een klein stukje. Ook geen zoet beleg meer ’s ochtends. Ik was bijvoorbeeld dol op eierkoeken met hagelslag. Tegenwoordig eet ik ’s ochtends alleen nog maar Skyr yoghurt met walnoten en chiazaad en een kiwi. Ook toetjes in de avond skip ik nu.

Ik eet ook veel minder brood, maar voornamelijk crackers. Op de crackers eet ik dan licht beleg, zoals tonijn uit blik met sla en tomaat. 

Daarnaast heb ik mijn porties avondeten verkleind. Ik ben een grote eter en daarom schepte ik ’s avonds vaak wel twee keer op. Tegenwoordig schep ik geen tweede keer meer op en maak ik de porties dus kleiner. Na het avondeten eet ik niets meer tot de volgende ochtend.

In de weekenden vind ik dat ik uitzonderingen mag maken en af en toe wel iets mag eten wat niet zo goed voor je is. Zo is het ook makkelijker uit te houden om doordeweeks van al die zoetigheden af te blijven!

Qua sporten heb ik in het begin de lat voor mezelf niet hoog proberen te leggen. Steeds wanneer ik ging zei ik tegen mezelf: “Carmen, al ga je maar eventjes, dan ben je toch even gegaan! Beter iets dan niets en je hoeft niet het uiterste uit jezelf te halen! Train gewoon rustig.”
Doordat ik dit steeds tegen mezelf zei werd de drempel om naar de sportschool te gaan steeds kleiner. Daar waar het in het begin van mijn proces richting een gezondere levensstijl maar één keer per week lukte om naar de sportschool te gaan, lukt het me nu om zeker drie keer per week te sporten. Daarnaast probeer ik zo nu en dan eens te wandelen. En vandaag heb ik bijvoorbeeld lekker geschaatst (hier maakte de jongste van mijn vriend een vlog over die je hier kunt bekijken).
Als je volhoudt merk je dat je lichaam beetje bij beetje strakker en sterker wordt.

Helaas ging het in het begin met afvallen erg langzaam. De moed zou hierdoor in je schoenen kunnen zakken, maar ik besloot dat niet te laten gebeuren. In plaats daarvan ging ik harder trainen en nog gezonder eten en dit hielp. Je bouwt ten slotte spieren op en aangezien spieren zwaarder wegen dan vet, is het vrij logisch dat je in het begin niet afvalt. Dus ik ging gewoon door met hoe ik bezig was. En na verloop van tijd viel ik af, en hoe. Althans, ik vind bijna vijf kilo in drie maanden tijd veel!

Ik geloof wel dat ik het nog moeilijk ga krijgen, vooral als het gaat om veel blijven sporten. De tijd dat ik het vele sporten heb opgebouwd heb ik namelijk gedaan in de tijd dat ik thuis zat vanwege burn-out gerelateerde klachten. Ik sport vaak in de ochtend, omdat ik dan het meest productief ben. Inmiddels ben ik weer aan het opbouwen op mijn werk en uiteindelijk zal mijn weekinvulling er weer uitzien zoals voor de periode dat ik thuis kwam te zitten, dus vier dagen werken. 

Het wordt een uitdaging om dan nog drie keer in de week te gaan sporten, maar ik ga wel alles op alles zetten om niet terug in mijn oude patroon te vallen!
Een mooi voornemen voor 2020 al zeg ik het zelf.