Spinazie kweken: een aantal tips

Zo, we gaan weer lekker verder met zaaien! In één van mijn vorige blogs deelde ik al tips met je voor het zaaien van pepers en paprika. In deze blog neem ik je mee in hoe je spinazie kunt kweken. Het is super makkelijk en daardoor zeker geschikt voor de beginnend moestuinders! Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Schroom dan niet om contact met mij op te nemen.

Je hebt verschillende soorten spinazie: scherpzadige en rondzadige. Voor vroege teelt wordt vaak het scherpzadig zaad gebruikt en voor zomerteelt meestal het rondzadige zaad.

Wanneer kun je beginnen met spinazie kweken?

Vanaf half februari kun je spinazie gaan zaaien. Het heeft niet de voorkeur om spinazie binnen voor te zaaien. Zaai dus rechtstreeks buiten. Ik doe dit in een pot. In de volle grond in mijn moestuin heb ik geen plek voor spinazie, maar het is eigenlijk wel beter om spinazie in de volle grond te zaaien. Spinazie houdt namelijk niet van warmte. Potten houden warmte vast en zijn daarom dus minder geschikt hiervoor. Toch is het me al eerder gelukt om spinazie in potten te kweken, dus ik houd deze methode aan.

De zaden van spinazie kiemen binnen 2 tot 3 weken. Spinazie eist geen zonnige plek in de tuin. Spinazie kun je dus prima in de schaduw kweken!

Zaai de zaadjes op ongeveer 5 centimeter van elkaar vandaan. Dek de zaden af met een klein laagje grond.

Spinazie houdt van een voedzame grond. Om deze reden kun je wat algemene moestuinvoeding door de grond mengen.

Smoothie recept met spinazie

Als je dan eenmaal spinazie kunt oogsten, kun je die groenten natuurlijk lekker wokken, maar je kunt spinazie ook heel goed verwerken door smoothies!

Mijn favoriete smoothie recept met spinazie is door er ook nog banaan, blauwe bessen en water aan toe te voegen. Strooi ter garnering nog wat van de superfood chiazaad over de smoothie.

De banaan zorgt ervoor dat de smoothie heerlijk zoet en romig, en zo neem je ook al die goede vitaminen van de spinazie meteen mee! Een echt gezondheidsbommetje!

Donkere bladgroenten, waaronder spinazie, zijn heel goed voor je hersenen. Ze beïnvloeden het geheugen en leerprestaties positief.
Banaan bevat ook allerlei gezonde stofjes voor je hersenen. Het schijnt te helpen in tijden van stress om kalm en gefocust te blijven. Blauwe bessen staan erom bekend dat ze veel antioxidanten bevatten en dat helpt bij verbetering van het cholesterolgehalte en het voorkomen van diverse ziektes.

Enjoy!

Meer tips op het gebied van moestuinieren? Lees dan meer blogs en volg mij op Instagram!